Bes Gezond

 

Lekker en gezond kunnen bes samengaan. In het geval van de blauwe bes is dit zeker het geval. Iets wat al bekend was bij de indianenstammen van Noord-Amerika!
Het zoete besje zit namelijk bomvol antioxidanten. Uit onderzoek blijkt dat antioxidanten niet alleen ontstekingsremmend en cholesterolverlagend werken, maar ook beschermen tegen diverse ziekten, waarvan kanker de meest prominente is. Blauwe bessen hebben een gunstige invloed op de bloedsomloop, op hart en bloedvaten, op de lever en de galblaas. Ze hebben nauwelijks vet of natrium en zorgen voor een goede spijsvertering. Ze zijn rijk aan vitamines, vezels en mineralen en neutraliseren de zogenaamde ‘vrije radicalen’, die erom bekend staan dat ze allerlei ziekten en kwalen veroorzaken.

En alsof dat nog niet genoeg is, blijf je ook nog eens langer mooi door het eten van blauwe bessen! Zo blijkt uit onderzoek van Nieuw-Zeelandse en Amerikaanse wetenschappers bij ratten dat de blauwe bes helpt bij het afvallen en het verouderingsproces vertraagt. Dat komt doordat de blauwe bes het lichaam beschermt tegen ‘oxidatieve stress’, een proces dat mede verantwoordelijk is voor veroudering en de aftakeling van ons lichaam.
Kortom: de blauwe bes past uitstekend in deze tijd, waarin we allemaal een verantwoorde voedingskeuze willen maken. 

100 gram blauwe bessen bevatten:
 Water  85 g
 Koolhydraten  12.1 g (waarvan suiker 5.4 g)
 Eiwitten  0.7 g
 Vet  0.7 g
 Calcium  16 mg
 IJzer  0.8 mg
 Vitamine A  280 I.E.
 Vitamine B-complex  0.35 mg
 Vitamine C  16 mg
 Energie  258 Joule (62 Cal.)
 Verder bevat de blauwe bes magnesium, fosfor en diverse belangrijke mineralen